Mina kurser för sista quartern

Nu andas jag ut ( en kort andhämtning ) efter första veckan av Spring Quarter. Första veckan är lite extra krävande i och med de flexibla kursvalen. Vi är många som springer runt mellan fler kurser än vi behåller i slutändan, känner in föreläsaren, atmosfären i rummet och upplägget av kursen. Att gå på många föreläsningar är inget större problem i sig men det är framförallt velandet som varit jobbigt. Den här gången hade jag minst 6 kurser jag ville läsa vilket skulle ner till 3 och i flera av dem delades det ut uppgifter direkt. Därmed gäller det att bestämma sig snabbt och påbörja uppgifterna i de fastställda kurserna – eller göra alla uppgifterna, alltså även i kurser man kanske droppar. Jag orkade hålla mina dörrar öppna tills onsdagen, sen spikade jag kurserna innan jag ens gått på första föreläsningen för en av dem. Nu känns det bra och jag hann ändå med att ränna ute med vänner både torsdag, fredag och lördag. 🎉

Här är kurserna jag läser nu:

CS 448V: Topics in Computer Graphics: Computational Video Manipulation

Instructor: Maneesh Agrawala

”The goal of this graduate seminar is to survey recent work on computational video analysis and manipulation techniques. We will learn how to acquire, represent, edit and remix video. Several popular video manipulation algorithms will be presented, with an emphasis on using these techniques to build practical systems. Students will have the opportunity to acquire their own video and develop the processing tools needed to computationally analyze and manipulate it.”

CS 377E: Designing Solutions to Global Grand Challenges: Human-Centered AI

Instructor: James A Landay

”In this course we creatively apply information technologies to collectively attack Global Grand Challenges (e.g., global warming, rising healthcare costs and declining access, and ensuring quality education for all). Interdisciplinary student teams will carry out need-finding within a target domain, followed by brainstorming to propose a quarter long project. Teams will spend the rest of the quarter applying user-centered design methods to rapidly iterate through design, prototyping, and testing of their solutions. This course will interweave a weekly lecture with a weekly studio session where students apply the techniques hands-on in a small-scale, supportive environment.” Theme of this year: Human-Centered AI

EE 267: Virtual Reality

Instructor: Gordon Wetzstein

”OpenGL, real-time rendering, 3D display systems, display optics & electronics, IMUs and sensors, tracking, haptics, rendering pipeline, multimodal human perception and depth perception, stereo rendering, presence. Emphasis on VR technology. Hands-on programming assignments and a final project.”

Den kurs som varit mest berg-och-dalbana är UX/AI-kursen. Redan första veckan skulle projektgrupp och projektidé spikas, en expert inom valt område skulle intervjuas en timme och research dokumenteras. Projektet ska pågå under hela quartern vilket innebär ännu större vikt av ett bra team och projektidé som jag kan känna ett genuint intresse av. Vi fick presentera oss framför klassen och det skulle minglas hit och dit. Stressad situation men nu i efterhand är jag tacksam för en bra matchning. Samt nu efter en intensiv helg i och med deadline av projektidé, planering och research känns det också bra med projektet i sig. Det vägde faktiskt så pass tungt att jag nog hade droppat kursen om inte team+projekt hade känts bra, men nu är jag taggad! I övrigt är detta min mest sociala kurs för denna quarter. Vi är en grupp om 4 i en klass med totalt 30 studenter och vi kommer alla följa utvecklingen av varandras arbeten.

Seminariekursen är jag positivt överraskad av! Var först lite orolig att det skulle vara så psykiskt ansträngande att ha examinationsmoment två gånger i veckan i och med att det krävs att man varje gång är aktiv i diskussionen. Och visst är det lite krävande men mycket positivt väger upp. Vi är bara runt 10 studenter i ett trevligt konferensrum och det känns väldigt lyxigt att få nästintill privatlektioner av en framstående professor som tilltalar en med namn. De andra studenterna är mestadels PhD-studenter som specialiserar sig inom videoteknik och kan tillägga många smarta inflikningar – och jag försöker hänga med så gott jag kan. Stämningen är lättsam och jag lär mig förvånansvärt mycket av det här upplägget ( läsa forskningsrapporter -> svara skriftligt på några frågor om rapporten -> diskutera algoritmerna under seminariet och få det förklarat igen fast med andra ord ). Dessutom ska vi själva testa ett par algoritmer under ett par programmeringsuppgifter samt ett slutprojekt.

VR-kursen har jag inte så mycket att säga om än så länge. Jag har hört av många att den ska vara bra och det stämmer överens med mitt första intryck. Kursen är lite mer av den anonyma typen om man jämför med de två andra, runt 50-60 studenter och kursen är mestadels baserad på programmeringsuppgifter man skickar in och sedan ett slutprojekt. Förhoppningsvis hittar jag och min kurspartner på ett roligt slutprojekt och då kan det bli en sån kurs som är enkel att hitta studiemotivation till!

En av grupperna presenterar sina framsteg i UX/AI-kursen
Laddad med ny energi från nära och kära under Springbreak!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *