Hur mycket kcal per dag?

Hur mycket kcal behöver man för att leva?

För att leva behöver man en viss mängd energi, det vill säga kcal. Det är inte helt enkelt att säga hur mängden kcal man behöver per dag, eftersom det beror på flera faktorer som ålder, vikt, hälsotillstånd och aktivitetsnivå. Generellt sett kan man säga att en vuxen person behöver cirka 2 000 kcal per dag för att må bra. Övriga behöver mer eller mindre beroende på ovanstående faktorer.

Dags att räkna ut hur många kcal du behöver

För att räkna ut hur många kcal du behöver per dag kan du använda nedanstående formel.

Kcal per dag = (vikt × 25) × aktivitetsnivå

Där:

vikt × 25 × aktivitetsnivå = kcal per dag

Exempel:

Du väger 70 kg och är aktiv 5 timmar per dag. Då behöver du (70 × 25) × 5 = 3 750 kcal per dag.

Table
  1. Hur många kalorier per dag för att gå ner i vikt?
  2. Är 1500 kalorier för mycket?
  3. Vad händer om man bara äter 1000 kalorier per dag?
    1. Hur många kalorier för att gå ner 1 kg i veckan?

Hur många kalorier per dag för att gå ner i vikt?

Hur många kalorier du behöver beror på många faktorer, såsom din ålder, vikt, höjd, kön och aktivitetsnivå. Generellt sett, behöver du mellan 1200 och 2200 kalorier per dag för att gå ner i vikt. Om du är extremt aktiv eller har en hög metabolism, kan du behöva mer än 2200 kalorier per dag. Om du har en låg metabolism eller är mycket stillasittande, kan du behöva mindre än 1200 kalorier per dag.

LÄS  Hur många heter i sverige?

Är 1500 kalorier för mycket?

1500 kalorier är inte mycket för en vuxen person som vill gå ner i vikt. Om man vill gå ner i vikt kan man äta 1200-1300 kalorier per dag.

Vad händer om man bara äter 1000 kalorier per dag?

Många tror att om man bara äter 1000 kalorier per dag så kommer man att gå ner i vikt. Det stämmer inte. Om man bara äter 1000 kalorier per dag så kommer man att gå ner i vikt, men det kommer att ta lång tid och man kan lätt bli sjuk.

Hur många kalorier för att gå ner 1 kg i veckan?

Att gå ner i vikt kan vara en utmaning, men det finns metoder som kan hjälpa dig på vägen. För att gå ner 1 kg i veckan, behöver du inaktiva kalorier, vilket innebär att du måste bränna mer kalorier än du får i dig. Den genomsnittliga person bränner ungefär 2000 kalorier per dag, så för att gå ner 1 kg i veckan, du behöver bränna 500 kalorier mer än du får i dig. Det finns flera sätt att uppnå detta, inklusive motion, ändra kostvanor och öka din metabolism.

Att räkna ut sitt dagliga kaloriförbrukande är inte alltid enkelt. Detta kan dock vara väldigt viktigt för att hålla koll på sin vikt och hälsa.

Go up